Thursday, November 20, 2008

Aku. Sayang. Taufiq.

Malam ni Taufiq menangis je, tak nak tidur. Geram gak dibuatnya tapi cuba tahan2. Last2 bawa dia ke bilik pc sambil pasang kipas. Ingatkan dia panas sebab badan dia memang beruam2, dia ni sensitip panas dia ni. Dahla bilik depan memang hangat je. Sambil dukung2 dia, aku sambil cuba dodoi2kan dia tapi tak tidur2 gak. Huhu... Dalam geram2 pening2 ngantuk2 memikirkan camne nak tidurkan dia tiba2 teringat pesan mak mertua aku kat Langat.


"Kalo anak nangis nyanyikan dia zikir LA ILAHA ILLALLOHUL MALIKUL HAQQUL MUBIN. Budak2 suka dengar zikir tu..." mak mertuaku cakap suatu ketika dahulu masa di Langat.

Aku pun try la nyanyikan kat telinga dia, sambil usap2 belakang dia. Lama2 aku tengok mata dia makin ngantuk...makin rapat...tangan pun makin slack...... Dia dah tertidur...

Tanpa aku sedari suaraku teresak2....menjadi garau...air mataku mengalir... Tak dapat aku ungkapkan betapa sayunya hatiku mendukung anakku yang tertidur sambil mendengar zikir...mendengar suara mak dia yang tak best ni.

Dalam hati aku aku menghentam diriku. Betapa bodohnya aku ni. Hinanya aku ni. Si anak kecil yang tak berdosa ni boleh terlelap mendengar zikir. Lepas meletakkan dia aku terus online cari2 kot2 ada mp3 zikir ni sambil search2 rahsia disebalik zikir ni. Lalu aku terjumpa website ini... http://alhawa.wordpress.com/2008/01/


Tidurkan anakmu dengan zikrUllah.
Posted by alhawa under Lagu Tidurkan Anak

Inilah kempen saya di sini. Tidurkan anak-anak kita dengan ungkapan yang mulia. Ceritakan kisah-kisah tauladan dan nasihatkan dengan kata-kata yang baik (walaupun pada kita dia belum pandai bercakap dan belum cukup besar untuk berfikir.)


Apabila dia sudah mulai mengantuk, bacakan kalimah-kalimah yang baik dengan harapan akan masuk ke dalam dirinya sebagai cahaya yang dapat menerangi fikirannya, hatinya dan segala anggota tubuh badannya. Sehingga apabila dia bangun daripada tidur, dia menjadi seorang anak yang lebih baru, lebih baik daripada sebelumnya.

Inilah antara usaha kita, yang sering diabaikan oleh kita sebelum anak-anak itu tidur.
Saya hadiahkan kepada para ibu dan ayah sekalian beberapa lagi zikir dan selawat yang mungkin boleh dijadikan sebagai pilihan untuk menidurkan anak-anak kita. Saya tidak menjual hakcipta suara saya ini kepada sesiapa maka harap anda turut mengamalkannya dengan jujur dan bijaksana.


Kesian Taufiq...dah berapa hari dah dia macam meragam. Agaknya ada orang rindukan dia. Aku pun tak tahu. Mungkin gak dia rindukan seseorang.

Terima kasih Taufiq sebab menyedarkan mak. Teringat masa mak ngandungkan Taufiq, dengan perutnya yang besar, susah nak bangun, nak duduk. Dengan keadaan berjauhan dengan abah dengan keluarga mak sendiri. Dalam keadaan tu la mak belajar berdikari. Bersusah2 tanpa ada orang tersayang disisi. Tapi keluarga mertua mak nasib baik understanding walaupun banyak sangat dugaan masa tu. Mak tak dapat nak luahkan kat sini...biarlah jadi rahsia mak dengan Tuhan. Tapi mak tahu Taufiq faham...sebab Taufiq pun dalam perut mak masa tu...

"LA ILAHA ILLALLOHUL MALIKUL HAQQUL MUBIN,
MUHAMMADUR ROSULULLOH SHODIQUL WA'DIL AMIN"

No comments: