Tuesday, March 10, 2009

My Lil' Cupcakes

Huahaha...

Setelah sekian lama sunyi akhirnya bersuara kembali. The reason? Ulang alik gi hospital @ klinik sampai takde masa or mood nak buat keje lain. Penat den mendukung Taufiq yang berat badannya mencecah 7.5kg tu. Takpe, asalkan sihat. Huhu... Hari tu dekat 7 jam kat hospital gara-gara tukar doktor. Huhuhuhu...

So what's new in The Mamat's Family? Huhuhuh... Yessss... After waiting for suuuuch a long time, I've finally got to buy my own set of icing nozzles from Joo Loong bakery supplies. Hehe... Cikai punya brand, bukan dari Wilton. Mahal gak la, for 24 tips about RM40. Kalau beli satu-satu lagi mahal, RM5-8. Nak kumpul 24 tips dah dekat RM200. (For real ke?!) To for me, it's as good as any brand. Here's a sneak peek of my humble nozzles @ tips.

My icing tips set


There are so many design to choose from. But I've only tried a couple that look less intimidating. Huhuhu... Oh yeah, I used a buttercream recipe from http://www.myresipi.com/ and I found it quite OK, not too sweet, and uses krimwell@marvello. For this recipe however I used cremello because that's all that I found at the bakery shop :P The ganache I used cooking chocolate and whipping cream, ratio about 2:1. The results agak sememeh sikit sebab terketar-ketar gak nak buat :P The cuppies I used my Choc Moist Cake about half the batter and I got 12 soufle cups.



Just butterceam

Flowers arrangement without ganache

First attempt of a pin (haha)

Simple pin

Tulip without a stem (?)

Flowers and leaves

A simple butter-fly

Flowers (again)

Stars

(Big) baby booties?

My workstation yang kecah

It's pretty messy playing around with buttercream, especially during the cleanup. But I'll keep on trying next time to better my results. Oh yeah, ada cite baruuu. En. Hubby belikan rice cooker jenis microcomputer. Huhu... Boleh bake punya ;) Next time wat pakai cooker nak test macam mana. Mungkin leh wat kek-kek lain laks ;)

2 comments:

Ummie said...

wahwahwah.. kagumnye dengan kerajinan pn.zack. muahaha. ohyea.. lepas ni sya dah boleh tempah the pretty birthday cupcake untuk dia. hehe. ooo.. diam -diam zack, brisi rupanya. ingatkan dah wat kapkek, lupakan blog.haha.ingat eh.. kaksue nak order cupcake untuk sya nyer beday akhir bl4 ni . jadi tajam-tajamkan skill mendecorate. haha..kaksue ni jeles tui tgk orang sibuk2 tunjuk bakat 'mengekek'.. nak tunggu oven kaksue, bulan 5 baru dpat( guna duit kutu. hahaha). masa tu nak tunjukla gak bakat,. boleh wat kertas exam dengan oven tak? kuang3x. masukkan kertas dalam oven, keluar soklan exam....

Zack said...

hehehe... susah gak nak mendeco bg tgn yg 'keras' ni :P tgk org lain wat lawa2 jek, hehe... praktis praktis... ni dh beli icing tips dah kemaruk nak hias2 tp kang wat kek banyak2 sape je nak mkn :P hehe, cayok cayok kaksu, beli oven. huhu... kita ni ntah bila nak beli oven baru. naseb baik oven yg uzur ni leh nak bake yg saiz kecik2 :P mlm td dpt gak wat piza walaupun doorless :P