Sunday, August 7, 2011

Resepi Ketam Masak Lemak

Entry tertunggak yang kononnya nak auto-update tapi tak jadi :P Hehe.. Publish je la ek, duduk berkurun dalam peti besi pun buat apa. Resepi simple, gambar simple (tapi nak gak testing guna DLSR time tu, haha..)

Lauk yang simple bila ada stok ketam dalam peti sejuk. Kadang-kadang nak juga rasa masak lemak ni walaupun tak selalu sangat makan santan-santan ni. Ntah nape I pun tak tahu, jarang makan santan-santan ni. Huhuhu.. Apapun, layan~


Resepi Ketam Masak Lemak


Ketam masak lemak (sikit je buat kuahnya, nak makan ketamnya aje. Haha..)


Bahan-bahan (Untuk 4 - 5 orang)
4 ekor ketam besar, dibersihkan6 ulas bawang merah kecil*
3 ulas bawang putih*
3 batang lada merah*
3 biji buah keras*
1 inci kunyit hidup*
1/2 cm belacan*
1 hirisan nipis lengkuas*(*dikisar halus)
1 asam keping
1 helai daun kunyit
1 kuntum bunga kunyit (jika suka dan jika ada)1 biji kelapa, diparut
Garam dan gula secukup rasa
1 biji timun, dibuang kulit, dikerat 2 dan belah empat setiap keratan
2 keping tempe, dikerat 4 setiap keping (jika suka)


Cara-cara
1. Dalam periuk, masukkan ketam, asam keping dan bahan2 dikisar. Jerang atas api untuk 2 - 3 minit. Matikan api dan biarkan sebentar.

2. Masukkan 1 cawan air dalam kelapa parut. Ramas dan perah santan dalam satu bekas. Ketepikan. Tuang lagi 2 cawan air dan perah untuk mendapatkan santan no.2.

3. Hidupkan api kembali dan masukkan santan no 2 ke dalam periuk. Diikuti tempe, daun kunyit dan bunga kunyit (jika suka dan jika ada), biarkan mendidih. Masukkan santan pekat dan timun.

4. Perasakan dgn garam dan gula.

5. Masak atas api perlahan selama 5 minit. Kacau selalu untuk mengelakkan santan pecah minyak. Bolehlah dihidangkan bersama nasi putih dan lauk-pauk sampingan.

No comments: