Wednesday, August 3, 2011

Sambungan Nurfatihah Humairah hanya sekadar singgah sebentar - Part 2

10

Coretan dari hati seorang suami dan bapa Muhammad Rahmat @ Duokino @ http://www.duokino.com/2011/08/nurfatihah-humairah-hanya-sekadar_03.html

25 Julai 2011 sememangnya hari yang banyak mengubah kehidupan kami sekeluarga. Walaupun isteriku mendapat wad kelas 1, tetapi disebabkan keadaannya, dia diletakkan bersama-sama pesakit lain dan diletakkan di hadapan stesen jururawat untuk pemantauan yang lebih. Tak lama selepas isteriku dipindahkan ke wadnya, ramai juga rakan-rakan yang datang melawat. Alhamdulillah... Dapatlah juga memberi sokongan moral khasnya buat isteriku. Walaubagaimanapun isteriku belum lagi mengetahui keadaan sebenar yang berlaku ke atas dirinya begitu juga keadaan anak kami. Menjalani pembedahan selama 3 jam merupakan satu stress. Saya biarkan dulu isteriku berehat. Biarkan dia lebih kuat untuk menerima apa yang bakal diberitahu.

Sekali sekala saya berbual-bual dengan isteri, menemankannya sambil menceritakan rupa paras anak kami. Dia tersenyum gembira. Saya kasihankan isteri saya kerana beliau masih terlalu lemah akibat pembedahan. Doktor juga menasihatkan agar isteri saya dibiarkan berehat dahulu. Doktor juga berjanji untuk ada bersama-sama kami keesokan pagi dalam jam 6 pagi untuk sama-sama memberitahu kepada isteri saya. Sementara itu saya cuba memberikan gambaran yang sangat samar-samar tentang keadaan sebenar. Begitulah yang saya lakukan sepanjang malam bila ada peluang. Selang-seli dengan berehat. Kami berdua perlu merehatkan diri dari segi fizikal dan juga mental.

Keesokan paginya selepas menunaikan solat subuh, kira-kira jam 5 pagi, saya segera ke katil isteri saya. Kami berbual-bual lagi. Tapi kali ini isi perbualan kami lebih menjurus kepada topik dengan lebih jelas. Seperti yang dijanjikan, sekitar jam 6 pagi doktor tiba. Perlahan-lahan kami memulakan topik. Bermula dengan hal pembedahan, rahim pecah, kebarangkalian untuk mengandung lagi dan risikonya sehinggalah kepada hal anak kami yang sudah tiada. Alhamdulillah, isteriku dapat menerimanya dengan hati yang tenang. Sungguh bersahaja isteriku mendegar penjelasan dari doktor. Alhamdulillah, isteriku sememangnya seorang yang kuat dan tabah. Sekali lagi saya bersyukur kepada Allah. Cuma apabila bertanyakan bahawa adakah dia sudah bersedia untuk mendakap jenazah anak kami, isteriku agak berat hati. Kelihatan air mata berlinangan di balik wajahnya yang kelihatan tenang. Biarlah isteriku mengambil masa beberapa minit untuk menyerap segala apa yang berlaku dengan tenang.

Kira-kira sekitar jam 6.40 pagi, isteriku memberitahu bahawa dia sudah bersedia untuk melihat jenaah anak kami. Saya segera membawakan anak kami kepadanya. Jelas kelihatan wajah puas hati dan gembira kerana anak yang dikandungnya seperti yang digambarkan. Kerana itulah isteriku memilih nama Nurfatihah Humairah untuk diberikan kepada anak kami. Naluri seorang ibu. Mereka lebih merasakan anak yang mereka kandungkan. Sememangnya urusan memberi nama ini saya berikan kepada isteriku. Biarlah nama yang diberikan merupakan lambang kebanggaan isteriku mengandungkan anak kami. Tidak dapat dinafikan kesedihan isteriku apabila mendakap tubuh anak kami yang tidak bergerak.

Setelah puas berpelukan, isteriku memberitahu saya supaya menguruskan jenazah anak kami. Alhamdulillah... Itulah yang sebaiknya. Tanda isteriku semakin redha dengan pemergian anak kami. Sekitar jam 7 pagi, saya mendukung keluar anak kami dari hospital. Dengan bantuan rakan-rakan, saya tiba di rumah sekitar jam 7.20 pagi. Rakan-rakan mula datang ke rumah untuk membantu menguruskan jenazah. Saya turut membawa Taufiq, anak sulung kami bersama. Biar Taufiq tahu yang dia ada adik.

Setelah semuanya sedia, kami memulakan urusan pengurusan jenazah. Saya pangku anak saya semasa memandikannya dibantu rakan-rakan. Walaupun sedih tapi saya gembira. Saya menggunakan peluang yang ada untuk bersama anak saya selama yang boleh. Rakan-rakan wanita pula yang mengkafankannya. Saya melihatnya di tepi sehingga selesai kafan. Kemudian tiba waktu untuk sembahyang jenazah. Rakan saya merangkap ustaz menawarkan saya untuk mengimamkannya. Entah kenapa waktu hendak sembahyang jenazah, hati terasa begitu sebak. Sehingga tiada bunyi yang keluar bila saya cuba untuk berkata-kata. Biarlah ustaz yang mengimamkannya. Cukup saya di saf hadapan. Sememangnya sejak menatap jenazah, entah kenapa pada ketika hendak sembahyang jenazah baru hati terasa begitu sebak. Tapi saya tetap puas hati kerana berpeluang menguruskan anak saya biar apa pun keadaan anak saya.

Lebih kurang sejam lebih baru kubur siap digali. Sementara itu ramai lagi yang masih datang menziarah. Alhamdulillah... Lebih kurang jam 10 lebih kami bergerak ke kawasan perkuburan berhampiran tempat tinggal saya. Saya juga turut terharu dan gembira kerana student-student dan bekas student-student saya yang bertungkus-lumus untuk menggali kubur arwah anak saya. Nurfatihah, kubur Nurfatihah disediakan oleh student-student abah tau...

Saya sendiri turun untuk menghantar Nurfatihah ke liang lahadnya. Inilah tanda penghormatan abah untuk anak abah selaku ahli syurga. Abah, mak dan abang Taufiq takkan lupakan Nurfatihah Humairah. Walaupun hadirnya Nurfatihah begitu sekejap, tapi sudah cukup untuk mengukir memori buat kami. Jenazah selesai dikebumikan sekitar jam 11 pagi pada 26 Julai 2011.

Selepas Isyak pula, ada rakan yang menawarkan untuk menguruskan bacaan tahlil di rumah saya. Alhamdulillah... Setelah selesai semuanya, saya dan Taufiq ke hospital untuk menemankan isteri saya. Ada juga jenguk isteri saya selepas selesai pengkebumian. Isteri saya kelihatan semakin sihat, bersemangat untuk meneruskan hidup. Redha menerima apa yang berlaku. Mudah-mudahan akan lebih mempercepatkan lagi proses pemulihannya.

Tembuni arwah anak saya juga selesai saya uruskan. Saya tanamkannya di laman belakang rumah. Biasanya tembuni akan ditanamkan dengan asam, garam dan paku besi. Secara saintifiknya, garam dan asam akan mempercepatkan proses pengeringan anakala paku besi pula sebenarnya membantu tindakan kimia tersebut secara ionik. Ada juga yang turut meletakkan pensel sebagai simbolik harapan anaknya nanti menjadi seorang yang rajin belajar dan pandai. Saya meletakkan cetak tart milik isteri saya. Walaupun Nurfatihah sudah tiada, tetapi saya tahu bahawa Nurfatihah memang gemar temankan emaknya memasak, buat kek dan biskut di dapur. Dan cetak tersebut juga adalah besi maka tiada salahnya. Mempunyai maksud simbolik dan juga membantu proses pengeringan tembuni secara saintifiknya.

Saya memberitahu isteri saya bahawa cetak tart nya nanti akan ada yang kurang kerana teah digunakan sebagai satu simbolik. Gembira isteri saya mendengarkan kerana terkenangkan kenangan mereka bersama semasa arwah masih di dalam kandungan yang sentiasa teruja menemankan ibunya memasak di dapur. Biarpun hanya menunggu hari, isteri saya masih gagah di dapur untuk memasak dan membuat kek serta biskut.

10 comments:

izahdaut said...

ya Allah sayunya hati mmbaca nukilan ni. semoga ibu n bapa tabah.... alfatihah

Cheq Sue said...

zack...alangkah sayunya hati seorang wanita dengan bingkisan 1 dan 2 ni... Sesungguhnya hanya allah yang mengetahui apa yang terjadi..semoga zack sekeluarga tabah menghadapi semua ini... al fatihah

cinnamon.com said...

lalui semua ini..dgn sabar..

Sue said...

sebak dan bergenang air mata saya.. sabar banyak2.. ingat satu je.. Allah tidak akan menduga hambanya melainkan dengan bantuan-Nya....

deem said...

sedih aku baca entri ni....sabar ya zack

Nannie said...

Asslamualaikum Zack,

Akak menangis lagi baca coretan suami Zack ni terkenangan memori lama , semua yang terjadi ada hikmahnya . tabahkan hati dan kuatkan semangat ya Zack dan suami.

Zack Zachoes said...

@kak izah: insyaAllah.. redha dgn apa yg terjadi..

@cheq sue: insyaAllah..semuanya kehendakNya.. kepadaNya kita kembali jua..

@cinnamon: insyaAllah.. mak dgn suami kata cpt jg pulih sy ni :) mudah2an..

@sue: alhamdulillah.. Allah telah mudahkn juga jalan utk sy menerimanya dgn tenang bila menerima berita ini..sy pn tak tahu apa tgh berlaku dlm OT ketika tu sbnrnya..

@deem: pren, jgn risau ya..nnt ada la tu update resepi2 bila dh pulih :)

@kak nannie: w'salam.. maaf kak, takde niat nk buat akak menangis..sekadar luahan perasaan dr suami sndr.. sy nk luahkn pn terkeluar dr mulut, tp apa yg suami luahkn itu la yg sy rasa..

Mamasya said...

Sebaknya membaca entry ni.....betapa beratnya dugaan Zack dan suami menghadapi kehilangan puteri tersayang. moga Zack&suami terus diberikan kekuatan dan kesabaran....

ibuaries said...

salam perkenalan..kebetulan singgah blog ni utk dptkan resepi. x sangka pula ada berita sedih. sayu membaca luahan suami zack. moga zack cepat sembuh & kalian tabah dengan dugaan ini.

Zack Zachoes said...

mamasya: terima kasih mamasya..insyaAllah, kami akan tabah dan sabar mengharungi ujian ini.. alhamdulillah, berkat doa semua kesihatan sy pn makin pulih, dan kami sekeluarga alhamdulillah semakin rapat..lbh rapat dr dulu.. apa yg kita ada kita lbh hargai. sesungguhnya kita hanya dipinjamkan sementara oleh Allah, suatu hr nnt kita pasti perlu dikembalikan..

ibuaries: w'salam.. insyaAllah, mudah2an kami akan terus bersabar dan redha apa yg telah berlaku.. terima kasih ibuaries krn sudi tinggalkn komen di blog sy :) sy sgt2 hargai..