Wednesday, November 28, 2012

Resepi Japanese Cotton Soft Cheese Cake dan Kelas

Blogger widget ada problem pula. Tak dapat nak tengok komen-komen kat sana. Apapun nanti saya balas ek, kena tengok satu-satu kat ruang mukadepan 'Comments'.

Resepi ni saya rasa dah tayang beberapa tahun dahulu. Cuma masa tu saya guna cheddar cheese parut gara-gara takde cream cheese. Rasanya macam lagi lemak sebab guna cheddar dan sedikiiit masin. Bagi yang takde cream cheese, boleh guna cheddar (samada parut atau slice, sebab nanti kena double boil dia cair gak). Kuantiti je kena adjust sikit sebab cheddar lebih sharp.

Sebenarnya nak upload gambar je tapi rasa macam kosong je post kalau takde resepi. Hehe.. Apapun layan~


P/S: I'm offering a class untuk belajar piping macam kek di atas (design tak semestinya sama, terpulang). Tarikh terpulang pada kelapangan anda dan saya. Bulan Disember saya free sikit, starting tahun depan saya tak pasti lagi. Kalau nak boleh hubungi saya di Facebook. Just search 'zachoes' insyaAllah jumpa. Masa nak add please PM kenal kat mana, sebab kadang saya l.a.m.b.a.t. add lagi-lagi kalau tak kenal. Hehe.. Bukan apa, kadang tu jumpa macam-macam orang (contohnya, laki menyamar perempuan. Erk) tu yang buat mak Taufiq gerun sikit >.<



Japanese Cotton Soft Cheese Cake


Resepi Cotton Soft Japanese Cheesecake 
Dari Alma@myresipi.com
(8" atau 9" bulat)

Bahan A: 
250g cream cheese
50g butter
100 ml susu segar (fresh milk)
6 biji kuning telur - ku guna gred AA
1 sdb jus lemon - ku guna 1/2st sebab tak suka terlalu tart
1/4 sdk garam - tak guna, sebab guna salted butter
60g tepung kek/tepung superfine - ku guna tepung hong kong
20g tepung jagung

Bahan B: 
140g gula kastor
6 biji putih telur  - ku guna gred AA
3/4 sdk jus lemon - ku guna 1/2st jus limau kasturi

Cara-cara: 
Utk adunan A: 
Cairkan cream cheese, butter dan susu dengan teknik double boiler. Bila dah cair, sejukkan adunan cream cheese tu tadi. Kemudian, campurkan ke dalam adunan cream cheese tadi dengan tepung kek, tepung jagung, kuning telur, garam dan jus lemon serta gaul hingga sebati (gaul guna senduk kayu saja).

Utk adunan B: 
1. Sediakan loyang. Alaskan dasar dengan baking paper. Ketepikan. Panaskan oven 160C.

2. Dalam bekas lain, pukul putih telur bersama jus lemon/limau, sampai berbuih-buih. Tambahkan gula, pukul lagi sampai bertanduk (soft peak). Campurkan adunan Bahan A tadi ke dalam adunan Bahan B, kacau smpai sebati.

3. Tuang adunan kek dlm loyang. Bakar kek dalam kira-kira 1jam dengan cara au bain-marie (waterbath), pada 160C/325F. Biarkan sejuk dalam loyang sebentar sebelum dikeluarkan. Pastikan tidak terus keluar dari oven selepas masak untuk pengecutan yang terlampau ketara.

2 comments:

Chekgu Azrine said...

pandai dan cantik..syok klu dpt belajar..tp.xmasa dah plak..plus br dpt bb..huhu

Zack said...

@shekgu azrine: tq chekgu ;) takpe, mana tahu satu hr nnt ada kelapangan utk belajar ^_^