Wednesday, February 27, 2013

Nak tahu kenapa Islam menggalakkan umatnya berniaga?

Nak tahu kenapa Islam menggalakkan umatnya berniaga?

Yang pertama.. Orang yang berniaga ni tidak ada boss kan? Dah tentu dialah boss untuk bisnesnya sendiri? Jadi, orang yang berbisnes ni lebih DIRECT CONNECTIONnya dengan ALLAH.. Dia tak ada boss.. Dia minta DIRECT dengan Allah.. CONNECTION dia sepatutnya sangat KUAT dengan ALLAH.. Kerana dia tak ada gaji yang dah memang tetap masuk dalam bank setiap hujung bulan. Dia tak ada boss untuk merujuk jika ada masalah..yang ada hanyalah ALLAH.. Dia sepatutnya sangat memerlukan ALLAH..sangat BERGANTUNG pada ALLAH..sangat MEMINTA-MINTA pada ALLAH..sangat BERSYUKUR di atas nikmat yang ALLAH berikan.. Itulah antara kecantikan yang lebih mendalam tentang kelebihan orang yang berniaga..

Sebab kedua pula ialah.. Orang Islam perlu berbisnes kerana boleh menjadi seperti beliau.. Yang dimaksudkan di sini ialah.. Hanya orang yang berbisnes sahaja yang mempunyai kelapangan masa dan wang ringgit untuk menjalankan aktiviti melebarkan dakwah Islam.. Dari segi wang ringgit dah semestinya mampu untuk digunakan untuk aktiviti berdakwah dan untuk menyara keluarga semasa ketiadaannya.. Dan, orang yang berniaga juga mempunyai kelapangan masa atau masa lebih fleksibel, tidak perlu mengambil unpaid leave untuk bercuti berdakwah.. ALLAHU AKBAR!.. 

-dipetik dr Blog Adamarisya-

5 comments:

UniMeOw said...

ooo begitu rupanya...:)

Kayu Manis said...

SETUJU..

Zack said...

Nabi Muhammad saw pn berniaga, kalau kita berniaga kita sebenarnya ikut sunnah Nabi saw ^_^

puteri said...

salam k.zack, saya ingin bertanya ttg beberapa perkara. Akan dtg di tempat kerja saya akan diadakan bake sale so saya cdg nak jual fruit tart, hokaido chiffon cake dan cheese cake tp mslhnye adakah ianya sesuai dijual pada suhu bilik? kalau tidak boleh beri cadangan apa yg sesuai utk dijual.. tq

Zack said...

w'salam,
maaf akak sangat lambat mereply komen >.< takde masalah jual semua di atas, kalau ada hiasan guna fresh cream pn boleh tp jgn terlalu sarat sbb tak tahu tempat kerja beraircond atau tidak. kalau takde aircond, leh abaikan fresh cream. fruit tart dgn hokaido guna custard, jd takde masalah. cheesecake tanpa fresh cream pn ok, takde masalah letak suhu bilik berjam2.