Wednesday, June 1, 2011

Resepi Mee Kari

Mee kari untuk makan malam semalam (or was it kelmarin?) Tiada mood mo makan nasi, jadi makan mee kari. Skodeng peti sejuk, ada la bahan-bahan cuma takde kerang dan bahan-bahan tertentu (padahal aritu pergi pasar niat nak beli kerang. Tapi takde rezeki lak) T_T

Apapun, sekali skala makan mee kari pun sedap. Next time will try full recipe, mesti lagi ngancam. Resepi cut-and-paste je ye? Straight forward je, takde belok mana-mana simpang :P TQ to tuan punya resepi and enjoy~


Resepi Mee Kari
Rujuk dari: Kongsi Resepi.com

(6-7 orang dewasa)
Ku buat 1/4 dari resepi di bawah

Bahan-bahan:
300 gram mee kuning (dicelur dan ditoskan) - ku guna spaghetti. Ya, spaghetti. Mak ngidam jangan main-main, spaghetti pun leh bedal :P
1/2 kg kerang (direbus dan dikupas kulitnya) - tiada stok, kalau ada komfem 10x lagi sedap T_T
20 ekor udang sederhana besar
1 mangkuk isi ayam
2 keping fishcake dipotong nipis / 10 biji bebola ikan (dibelah dua) - ku guna sotong ball dan ketam ball
2 cawan santan pekat
2 sudu besar cili kisar - terlupa nak letak, kurang merah lak kuah T_T
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
2 sudu besar rempah kari daging
3 cawan air rebusan udang
3 tangkai daun kesum
2 tangkai daun kari
1 ketul kiub ayam - ku guna kiub ikan bilis
Garam secukup rasa

Untuk hiasan:
telur rebus, tauhu goreng, sawi celur, taugeh, cili merah, lemon/limau kasturi, timun, daun sup dan bawang goreng.
*Tak ada semua bahan pun tak apa. Bergantung apa yang ada dalam peti ais pun boleh jadi.


Cara-cara menyediakan:
1. Buang kulit udang dan bersihkan. Selawat. Rebus kulit udang dengan 3 cawan air. Air rebusan udang digunakan sebagai pemanis kuah.

2. Potong ayam mengikut citarasa anda. Sebaik-baiknya seketul sekali suap kan. Tak payah dah nak potong-potong lagi. Potong fishcake atau fishball.

3. Bawang merah dan bawang putih ditumbuk atau kisar untuk menumis.

4. Panaskan minyak. Tumis bawang merah dan bawnag putih sehingga garing. Masukkan rempah kari. Kacau sehingga naik minyak. Masukkan cili kering. Tunggu sehingga cili garing. Lebih kurang 10 minit dengan api sederhana.

5. Masukkan ayam. Kacau sehingga separuh masak isi ayam. Kemudian masukkan santan. Apabila telah naik bau (lebih kurang 10 min). Masukkan fishball/fishcake, udang dan kerang.

6. Masukkan air rebusan udang. Tambah air mengikut citarasa anda. Dua atau tiga cawan. Bergantung kepada kepekatan kuah.

7. Masukkan daun kesum dan daun kari sebagai penambah rasa. Saya rasa ini yang membuatkan mee kari sedap (eceehh) ini lain dari yang lain. Rasa daun kesum dan daun kari membuatkan mee ni sedap bagi saya.

8. Masukkan garam mengikut citarasa anda. Tak lupa kiub ayam. Kacau sehingga mendidih. Kemudian bolehlah ditutup api.

Semasa menghidang boleh ditabur dengan ulam hiasan. Kalau tak makan tak perlu bubuh. Ambil yang dimakan sajalah kan.

Mee kari (atau spaghetti kari yang perasan jadi mee kari) Haha..

Jemput makan kakak-kakak, adik-adik semua...

2 comments:

MAT SOM said...

Teringat pulak Mi Kari di SMK CONVENT BP. Ingat juga akan abang Botak tokey kantin tu, nama pun dah lupa.

Zack Zachoes said...

hehe, tak ingat sape tokeynya tu. saya jarang makan kat kantin sekolah dulu, selalu bawa bekal atau tapau kuih2 je..