Tuesday, June 7, 2011

Resepi Ketam Goreng Sweet and Sour

Makan tengahari ini, masak simple-simple. Biasa ketam masak lemak, kali ni masak sweet and sour lak. Ngidam nak makan nenas pregnant kali ni tapi takkan nak dilayan kan? Huhu..

Apapun, enjoy~


Resepi Ketam Goreng Sweet and Sour
(2 orang makan)

Ketam Goreng Sweet and Sour


2 ekor ketam bunga- dibasuh, buang kulit dan dibelah dua
1 bij telur, dipukul sedikit + sedikit garam
tepung jagung secukupnya

sehiris halia
3 ulas bawang putih, dicincang halus
1/4C sos cili
1/4C sos tomato
1/2C air atau lebih
1sb tepung jagung + sedikit air
daun sup/daun bawang, untuk ditabur
garam dan gula, jika perlu
karot, potong memanjang atau ikut suka
hirisan buah nenas - optional

minyak untuk menggoreng (dalam 1/2C)

Cara:
1. Panaskan minyak dalam kuali.

2. Celup ketam satu per satu dalam telur, kemudian lumur dengan tepung jagung. Goreng ketam (goreng sedikit demi sedikit) dalam minyak panas hingga masak dan sedikit garing. Ketepikan.

3. Ketepikan minyak goreng ketam tadi dan biarkan sedikit dalam kuali (cukup untuk menumis saja). Tumis bawang putih dan halia hingga naik bau, masukkan sos cili, sos tomato dan karot. Kacau sebentar, masukkan air. Biarkan hingga karot masak dan kuah mendidih.

4. Masukkan ketam yang digoreng tadi dan nenas (optional). Masukkan bancuhan tepung jagung, gaul rata dan masak hingga pekat. Perasankan dengan garam dan gula.

5. Tutup api dan taburkan daun bawang/daun sup. Sedia dihidangkan.

2 comments:

Zana~Sweet Rose said...

salam ziarah..n kenal, jln2 kat sini..baca n3 dan tengok ketam tu mcm sedap aje. akak follow ya.

Zack Zachoes said...

wsalam..boleh2, sila2 :) tq sbb follow, hehe.. :)