Friday, September 23, 2011

Resepi Homemade Sos Tomato

2

Hari ni dah masuk hari ke-60 pantang makanan, tinggal lagi 40 hari nak pantang. Pastu leh la makan yang best-best balik. Yeyeee~ (Tu pun kalau rajin nak masak la) :p

Hari ni buat homemade sos tomato, guna tomato segar. Kononnya nak buat pizza petang ni. Balik-balik makan bubur nasi, ikan stim, dengan sup makaroni je. Kesian kita.. T_T Terima kasih pada En. Hubby sebab layan kerenah isterinya selama 2 bulan ni ;P

Takpelah, dah kuat ni bolehlah masak lain sikit. Pantang tetap pantang, lagi-lagi sebab caesar dan pembedahan yang complicated. Hmm.. Kurang-kurang ada la rasa lebih normal hari ni, sebab leh masak lain sikit. Nanti hujung minggu nak pergi bandar, restock balik bahan-bahan buat kek. Yehaaaa~

Apapun, let's skodeng the recipe di bawah~


Resepi Homemade Sos Tomato (Homemade Tomato Sauce)
By: Aku.Zack@zachoes.blogspot.com
(Lebih kurang 1 mangkuk)

Homemade tomato sauce
Pizza guna homemade tomato sauce. Topping simple, tomato segar dihirs, mozzarella  cheese, parmesan  cheese dan sos tomato berisi daging. Oven tersenget sampai melimpah sosnya T_T


Bahan:
10 biji tomato segar dan masak ranum (elok yang kemerah-merahan sebab kurang masam banding yang warna oren)
1 biji bawang besar, potong dadu kecil-kecil
2 ulas bawang putih, ditumbuk atau dicincang halus - ku parut dengan pemarut je
2 sb butter, untuk menumis
2 sb tomato puree
sedikit dried oregano - ku guna McCormick, beli kat Giant je :P

250g daging cincang (optional) - ku guna daging segar, dipotong dadu 1cm kiub, kemudian rebus sampai empuk
1 jug air, untuk renihkan sos - ku guna air rebusan daging
garam dan gula


Cara:
1. Celur semua tomato dalam air panas mendidih selama 1 minit, kemudian rendamkan dalam air sejuk berisi ais sekejap. Kupas kulitnya dan buang bijinya. Ambil 7 biji tomato tadi dan blend dengan sedikit air hingga smooth. Ketepikan.

2. Baki tomato dicincang dan ketepikan.

3. Cairkan butter dalam periuk. Tumiskan bawang besar dan bawang putih hingga layu, tapi jangan sampai hangus. Masukkan tomato blend, tomato cincang dan sedikit air. Biarkan mendidih sebentar, kemudian perlahankan api dan renihkan selama 2 jam (boleh masak 30 minit je, cuma lagi lama lagi sedap). Masukkan air jika nampak kering.

4. Masukkan daging cincang (kalau nak buat spaghetti, lasagna, pizza dsb. Kalau tak, boleh abaikan). Masak hingga daging empuk.

5. Masukkan tomato puree, perasakan dengan garam dan gula. Masukkan sedikit dried oregano (kalau ada daun basil letak la sekali). Biarkan ia masak kejap, kemudian tutup api. Sedia untuk digunakan sebagai base pizza, lasagna, spaghetti atau makan dengan bruschetta.


Note:
- Tomato yang dicelur dalam air panas mendidih dan kemudian direndam dalam air ais sejuk lebih mudah dikupas kulitnya.
- Kalau tak nak buang kulit dan bijinya boleh, cuma nanti sos lebih chunky@berketul-ketul.

2 comments:

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum zack...
dah kuar dah resipinya yer...hehehe.. nampak sedap ler sos tomato tu zack.. nie makan ngan spghti nie... mmg best nie...

Zack Zachoes said...

waalaikummussalam kak Diana :D

hehe, nk makan punya pasal kak ;) kenalah rajin sikit, kalau tak menu sama je tiap hari. hehehe.. igt nnt nk buat pizza, aritu En. Hubby mkn kt Pizza Hut tima puasa meleleh je air liuq bila tgk.. huhuhu.. sedapnya..