Tuesday, April 5, 2011

Resepi [Jem] Donut

Satu lagi resepi donut bagi mengetest petang tadi. Passed! Lembut dan gebus, macam donut-donut lain yang ku pernah buat. Cuma kali ni guna penyukat, bukan penimbang digital. Kalau ikutkan ku lebih suka guna penimbang sebab takyah nak basuh measuring cups banyak-banyak. Muahaha.. Resepi lain guna penimbang digital ada di sini.

Erk. Rasanya resepi donut ni pernah ditulis sebelum ini, dari skyblue@myresipi.com. Cuma kali ni ku ikut cara ku, tak ikut arahan dalam resepi. Hasilnya tetap gebu dan doh tak melekit-lekit pun jadi senang nak handle.

Bagi yang berani dan tawakal, boleh cuba cara ku tulis kat bawah ni. Kalau tak berani, ikut jela arahan resepi asal. Tapi takde susah mana pun, cuma biasa ku letakkan cecair last sekali jadi dapat kawal kelekitan doh tu nanti. Dan didapati tak kesemua pun air yang akan digunakan. Tepung pun tak perlu nak tambah-tambah jadi kebarangkalian dapat donut yang keras tu kurang sikitlah, insyaAllah.

Wallahu 'alam. Ku disini cuma kongsi pengalaman je :P


Resepi [Jem] Donut (resepi asal skyblue@myresipi.com)

Donut yang berisi jem strawberry


Sukatan di bawah telah diseparuhkan dan cara-cara telah diubahsuai dari resepinya yang asal

Bahan
2C + 1/2C tepung gandum
1/4C gula halus/kastor - ku guna 1/8C (about 20g or so gula pasir)
1st + 3/4st yis segera (instant yeast, ku guna SAF rafi instant. Boleh guna mauripan gak)
1 biji telur Gred A, dikocok sedikit dengan garfu
secubit garam
1/6C @ 15g shortening/butter suhu bilik- ku guna butter
1/8C air suam - ku tak guna pun rupanya, dah cukup kalau guna sukatan susu dibawah. Kalau anda rasa tak cukup, leh tambah lagi air
1/2 + 1/4C susu segar, suhu bilik ATAU dipanaskan sedikit- ku guna air suam + 1sb susu tepung

Donut biasa dan jem donut

Cara:
  1. Masukkan tepung gandum, yis, garam, dan gula dalam satu bekas besar. Gaul sekata.
  2. Masukkan butter dan telur. Gaul sampai rupa seakan breadcrumbs.
  3. Buatkan lubang di tengah-tengah adunan tepung. Tuangkan susu suam sedikit demi sedikit sambil dikacau dengan hujung jari, tambah susu (dan air suam kalau perlu), uli sehingga doh boleh dibentukkan bulat dan uli hingga doh tak melekat pada tangan atau pada bekas.
  4. Bentukkan jadi satu bulat besar. (Ku uli dalam 10-12 minit gitu, uli dalam bekas tu juga. Caranya, tolak doh ke depan dengan menggunakan telapak tangan, lepas tu lipat doh yang ditarik ke bawah balik. Pusingkan/rotate bekas sedikit, ulang dengan menolak doh dengan telapak tangan ke depan, lipat balik atau fold balik doh tu dan pusingkan/rotate bekas sedikit. Buat la sampai rasa-rasa semua doh dah kena tolak-lipat sampai doh jadi pejal tapi licin. Elok guna bekas atau besen yang besar. Cara ni ku guna sebab tengah ngandung, malas nak diri lama-lama kat meja makan, haha...)
  5. Lengser sedikit butter/majerin pada dasar bekas dan atas permukaan doh (nak elak doh tu kering sangat masa tengah perap dan nak elak doh melekit pada dasar bekas tu nanti. Jadi ku sapukan sikit majerin. Takyah pun takpe sebab memang akan ditutup dengan cling wrap/kain lembab).
  6. Tutup mangkuk dengan kain lembab atau plastic wrap dan biarkan pada suhu bilik sehingga naik dua kali ganda (ku letak dalam warm oven suhu paling rendah, 40C sejam gitu). Bagi yang ada breadmaker, boleh sediakan doh dalam breadmaker macam buat roti.
  7. Tumbuk-tumbukkan doh untuk keluarkan angin.
  8. Taburkan sedikit tepung di atas papan pencanai, canaikan doh tadi dalam ketebalan 1/2inci. Potong guna donut cutter atau kalau takde cutter, bahagikan donut kepada beberapa bahagian seimbang, bulatkan doh dan buatkan lubang ditengah-tengah dengan jari.
  9. Letak donut atas tray yang ditaburi tepung (tak bagi donut melekat) dan tutup dengan kain kering. Rehatkan 30 minit (10 minit dalam oven suhu rendah) atau sehingga naik 2 kali ganda.
  10. Panaskan minyak. Goreng donut dengan api kecil atau sederhana hingga perang keemasan. Jangan guna api besar, nanti doh dalam tak masak.
  11. Tos dan letakkan atas paper towel untuk resap lebihan minyak.
  12. Ambil syringe/picagari yang diisi jem dan pipekan dalam donut (goyang-goyang sikit hujung syringe supaya kat dalam donut tu ada ruang sikit nak isi jem).
  13. Gaulkan donut-donut dengan gula icing dan sedia dimakan.
Ku guna syringe/picagari lama yang digunakan untuk bagi ubat kat anak. Hujungnya ku cucuk straw kotak kecil. Bukan takde nozel kecil tapi malas sebab besar sangat, jemnya sikit je nak guna :P When malas, improvise. Muahaha..

No comments: