Wednesday, October 19, 2011

Kata-kata Hikmah...

2

Tak dapat nak tidur lagi, buat entry ringkas semasa ku berblog-walking dan berFB siang tadi. Mudah-mudahan ku akan sentiasa beringat dan beramal, insyaAllah..


Dari blog http://amazingsyafiah.blogspot.com:

"Orang ni banyak rencam dan ragamnya. 1 kena tanam dalam diri, mereka tak sama dengan kita. Malah nasib mereka juga tak sama dengan kita. Ada sesetengah dah cukup rasa puas bila dapat zuriat. Ada yang tidak dikurniakan zuriat tapi dah cukup bersyukur sebab Allah dah kurniakan dia dengan nikmat lain yang lebih banyak.

Dari Abu Hurairah r.a katanya, Nabi saw bersabda yang maksudnya : "Lihatlah kepada orang yang lebih rendah daripadamu dan jangan melihat kepada orang yang lebih tinggi. Itulah tembok yang kukuh supaya kamu tidak menghina pemberian Allah kepadamu". (Bukhari)

Allah uji kita dengan ujian yang pelbagai. Timbanglah dari perspektif yang berbeza:
~ Ada orang belum dikurniakan zuriat. Jika kita berada di tempat mereka terdayakah kita?
~ Ada orang dikurniakan anak istimewa. Jika kita berada di tempat mereka terdayakah kita?
~ Ada orang dikurniakan anak, kemudian ditarik semula. jika kita berada di tempat mereka terdayakah kita?

Persoalan tentang kehidupan ini bukan hanya berkisar pada zuriat saja. Ia berkisar tentang ujian yang Allah beri. Ada atau tanpa anak, Allah tetap memberikan ujian. Kawan-kawan yang dikurniakan zuriat yang berada hampir dengan kita itu juga ujian untuk kita. Tak lain tak bukan ujian ini untuk tingkatkan keimanan. Ada orang bila diberi ujian makin meningkat iman dan rapatnya dengan Pencipta. Tapi ada orang lebih tersasar... menyalahkan takdir yang telah diberikan serta tidak pula berusaha untuk meningkatkan diri.

Sesungguhnya sebahagian besar musibah yang menimpa manusia adalah disebabkan oleh keluhan-keluhan mereka terhadap-Nya sedangkan Allah itu Maha Pengasih, Maha Adil dan lemah-lembut terhadap hamba-hamba-Nya. Sama-samalah kita kurangkan mengeluh dan melihat hidup ini dari sisi yang positif, kerna sesungguhnya jika kita hitung nikmat yang Allah berikan ternyata ia jauh lebih banyak dari ujian yang Dia berikan... "


Dari Facebook Misteri dan keajaiban Alam:

YA ALLAH YA TUHAN KAMI....

PADAMU kami bersujud YA ALLAH...berikanlah kami kekuatan didalam mengharungi kehidupan yang kami lalui sekarang ini.Tabahkan lah hati kami ini dalam melalui ujian-ujian yang telah ENGKAU berikan pada kami..Hanya PADAMU kami meminta dan hanya PADAMU kami berserah..

YA ALLAH....

Sungguh besar ujian dan dugaan yang ENGKAU berikan pada kami di dunia ini..namun tanpa ujian dan dugaan yang telah ENGKAU berikan ini kami tidak akan tahu sejauh mana keimanan kami kepada MU..
KAU ampunkanlah dosa-dosa yang telah kami lakukan YA ALLAH. Hanya PADAMU sahaja tempat untuk kami berserah...permudahkanlah kehidupan kami YA ALLAH..dan selamatkanlah keluarga kami semua YA ALLAH...

YA ALLAH....

Terasa diri kami ini terlalu kerdil dihadapanMU YA ALLAH...dan kami juga malu bila selalu melupakan MU demi mengejar hal-hal duniawi..walhal ENGKAU tidak pernah melupakan hamba-hamba MU yang lalai ini..malah ENGKAU masih terus memberi peluang untuk kami berubah dengan memberikan kami ujian-ujian kecil supaya kami cepat sedar sebelum terlambat..YA ALLAH ampunkanlah kami umat NABI MUHAMMAD S.A.W ini..Hanya ENGKAU yang mengetahui apa yang tersurat dan tersirat..aminyarabalalamin


Dari Facebook "Saya Bangga Menjadi Surirumah Sepenuh Masa":

ALLAH tidak memberi apa yang kita harapkan, tapi DIA memberi apa yang kita perlukan. Kadang-kadang kita rasa kecewa, sedih, terluka.
Tapi jauh diatas sana DIA sedang mengatur yang TERBAIK UNTUK KITA
Kita merancang Allah juga merancang tetapi perancangan Allah lebih baik untuk kita.



Dari Facebook "Saya Bangga Menjadi Surirumah Sepenuh Masa":


Syukur kerana Allah masih mahu memandang ke arah kita dan masih sudi memelihara kita, tidak seperti setengah orang yang langsung Allah tidak mahu memandang atau menyapanya dengan ujian... Alhamdulillah...Terima kasih Allah.


Dari Facebook "Saya Bangga Menjadi Surirumah Sepenuh Masa":


Senarai semak apabila ditimpa ujian:
✔ Innalillahiwainnailairojiu'n ▬ ► Aku diuji lagi YA ALLAH,
✔ Subhanallah ▬ ► UJIAN apa yang KAU berikan ini,
✔ MasyaALLAH ▬ ► mengapa aku mempersoalkan TAKDIRMU lagi,
✔ Astaghfirullahaa'zim ▬ ► Maafkan aku Ya Allah aku pertikaikan KEKUASAANMU,
✔ Allahhuakhbar ▬ ► kuatkan HATI nuraniku hadapi semua ini dalam menggapai REDHAMU,
✔ Alhamdulillah ▬ ► ku tahu selepas ini ada HIKMAH kebahagiaan PEMBERIANMU


Dari Facebook "Bila hati berbicara":


Kadang2 kita takut untuk berdamping dgn "air", takut tenggelam..,
Kadang2 kita takut untuk mendekati "api", takut kepanasan..,
Kadang2 kita takut untuk menghampiri "batu", takut alami kecederaan..,
Dan kadang2 kita takut untuk membuat "keputusan", takut ada yang terguris perasaan...
Bila kita berada dalam keaadaan itu, ISTIKHARAHLAH jalan penyelesaian, hanya Allah yang mampu tunjukkan jalan..


Dari Facebook:


Motivasi Diri:
Siapa pun kita, kita pasti pernah bergelak ketawa sepuas-puasnya...
Siapa pun kita, kita pasti pernah berada dalam kesedihan yang teramat sangat...
Siapa pun kita, kita pasti pernah merasa kitalah yang paling beruntung...
Siapa pun kita, kita pasti pernah merasa yang kitalah yang paling teruk di dunia ini....
Walau siapa pun kita,... Ingatlah! setiap apa yang berlaku membuatkan kita melalui satu perkata yang dipanggil PENGALAMAN yang tidak boleh diperolehi dengan apa jua cara melainkan MELALUI nya


Dari Facebook "Saya Bangga Menjadi Surirumah Sepenuh Masa":


Kehidupan manusia itu seperti sebuah buku, sampul depan adalah tanggal lahir, sampul belakang tanggal kematian, tiap lembarnya adalah hari-hari dalam hidup kita, ada buku yang tebal dan ada juga buku yang tipis, hebatnya seburuk apapun halaman sebelumnya, selalu tersedia halaman yang selanjutnya yang bersih, baru dan tiada cacat, seburuk apapun hari kemarin Allah SWT selalu menyediakan hari yang baru untuk kita memperbaiki kesalahan yang kemarin, melanjutkan cerita yang sudah ditetapkanNya........Semoga Allah meredhai langkah kita.


Dari Facebook "Saya Bangga Menjadi Surirumah Sepenuh Masa":


Sahabatku, aminkan doa ini agar kita diberi kekuatan dan keikhlasan menerima ketetapan Allah.

"Ya Allah, Engkaulah Sumber Kebahagiaan kami. Tolonglah kami, kuatkan kami dgn cintaMu, menjadi sedar akan cinta kami, kehilangan kami, kedukaan kami, mengatasi perasaan marah, kecewa, luka perih dihati, agar kami rela menerima ketetapanMu yg membentuk pribadi kami menjadi lebih kuat dan sabar dlm menjalani kehidupan ini"

2 comments:

cinnamon.com said...

byk ilmu yg kita boleh kongsi..

Zack Zachoes said...

hehe, mencari semangat dlm kata2 hikmah tersebut ;)