Wednesday, April 20, 2011

Resepi [Whipped] White Chocolate Ganache (Ganache Coklat Putih [Kocok])

Berkali-kali buat ganache coklat putih tapi kadang-kadang jadi, kadang-kadang kurang menjadi. Rasanya sebab ia terpengaruh dengan teknik dan kuantiti coklat : cream yang digunakan. Pengalaman tak seberapa (mungkin sebab tak berguru kot) tapi tetap nak dikongsi pada sesiapa yang sudi mendengar. Hehe..

Bagi yang pernah pergi kelas dan berpengalaman, kalau ada kekurangan harap sudi beri tunjuk ajar :) Saya buat ni pun just based on experience yang tak seberapa, huhu..

UPDATE 25 APRIL 2011: Tajuk resepi ditambah perkataan 'whipped' white chocolate ganache sebab keadaan ganache ni bukan bentuk cecair tetapi kaku. Jadi lebih sesuai untuk dilepa daripada dituang atas kek. InsyaAllah, ada masa akan dieksprimenkan lagi pada lain masa. Resepi ini digunakan untuk membuat kek coklat ganache blueberry.


Resepi [Whipped] White Chocolate Ganache (Ganache Coklat Putih [Kocok])
(sekadar cukup untuk salut/sapu nipis kek bulat 8", tanpa filling)
resepi: zachoes.blogspot.com


[Whipped] White chocolate ganache (ganache coklat putih [kocok])


Bahan:
50g coklat masakan putih, dicincang (boleh guna sampai 75g iaitu separuh dari coklat putih, kalau lebih lagi takut keras sangat nak lepa creamnya nanti. Tapi terpulanglah nak eksperimen)
150g @ 1/2C fresh cream (kalau guna UHT whipping cream tak sesuai sebab cair disuhu bilik)


Cara:
1. Pukul fresh cream sampai stiff peak/kental. Ketepikan sebentar (tak perlu disimpan dalam peti sejuk)

2. Masukkan coklat putih dalam bekas tahan panas. Ambil 2 scoop besar fresh cream tadi (dalam 25g) dan masukkan ke dalam bekas berisi coklat putih.

3. Double-boil hingga coklat putih dan fresh cream mula cair (bekas tahan panas diletakkan atas periuk berisi air yang sedang mendidih perlahan).

4. Tutup api dan ketepikan dari periuk berisi air. Kacau sentiasa menggunakan wire/egg whisk.

5. Sejukkan sebentar hingga bekas boleh dipegang tanpa rasa panas (dalam 5-10 minit). Ambil dalam 1 sudu menggunung fresh cream yang dikocok tadi, masukkan ke dalam adunan coklat putih. Kacau hingga fresh cream larut dalam adunan coklat.

Masukkan satu sudu menggunung ke dalam adunan coklat putih dan kacau hingga larut dan sebati


6. Ulang lagi 2 kali hingga adunan bertukar dari warna kuning terang ke kuning pucat. Ketika ini adunan coklat akan perlahan-lahan tukar dari suhu hangat ke sejuk.

Adunan coklat putih telah sebati dengan fresh cream yang dikocok kental tadi. Warna akan bertambah pucat


7. Tuangkan adunan coklat ini ke dalam baki fresh cream. Lakukan sedikit demi sedikit hingga adunan coklat semua habis.

Gaul adunan coklat putih dengan baki fresh cream hingga sebati


8. Pukul adunan ganache coklat putih dengan mixer hingga gebu (kalau nampak kurang gebu, boleh simpan dalam peti sejuk sebentar sebelum dipukul dengan mixer). Boleh disimpan dalam peti sejuk, freezer atau terus digunakan.



***Sebelum ni, ikut cara cairkan coklat putih dan kaup balikkan ke dalam fresh cream yang telah dipukul kental. Cuma kadang-kadang ada masalah coklatnya beku bila kaup balikkan ke dalam fresh cream yang sejuk, jadi ada cebisan-cebisan coklat dalam ganache. Kalau lama sangat nak tunggu coklat putih jadi suam pun susah, kadang-kadang beku balik dan jadi tak cantik/berketul bila nak lepa.

***Kadang-kadang dulu masa cairkan coklat putih saja (tanpa ditambah fresh cream), ada cuba masukkan sedikit fresh cream yangtelah dikocok kental. Cuma nasib la, kalau suhu tak sesuai coklat terus mengeras bila terkena dengan fresh cream. Teknik ni (kononnya) nak turunkan suhu coklat putih secara perlahan-lahan (niatnya gitu la).

***Adunan boleh digandakan kalau nak buat filling (isian) bagi kek. Guna dalam 250g fresh cream dan 100g-150g coklat masakan putih. Pastikan masa nak lepa pada kek tu guna ganache yang baru keluar dari peti sejuk.

***Boleh eksperimen guna lebih coklat putih. Kalau nak lebih keras guna kuantiti coklat separuh/lebih separuh kuantiti fresh cream.

***Guna cara ni walaupun (agak) lama tapi lebih selamat. Terpulang pada masing-masing nak guna cara apa pun.

8 comments:

~ Mummy Gee ~ said...

kalau saya nak buat white choc ganache saya sekadar panaskan susu cair secara double boil dan masukkan white choc... so far jadi cantik dan tak ada keras or berketul2...

Zack said...

guna susu cair? ok gak tu. kalau nk guna sebagai filling camne ek? leh pukul sampai kembang tak ganache walaupun guna white choc? hehe..

~ Mummy Gee ~ said...

klu ganache topping dan filling saya guna resepi yang sama
- 120gm susu cair or whipping cream
- 60gm strawberry pie filling atau jem (tukar ikut perasa yang kita nak)
- 1 tsp strawberry paste (emalco) atau strawberry flavor
- 300 gm white chocolate

Zack said...

kira white choc 2 kali ganda dari whipping cream la ye? kira panaskan dulu whipping cream, masukkan ke white choc, kemudian nnt pukul smpai gebu la ek?

masa first time ada buat cmtu, white choc 2x whipping cream. orang kata rasa mcm mkn aiskrim. cuma kali tu je la yg jadi, lps tu mcm2 rasa jadi. hehe..buat masa tu pun kebetulan, campur2 lebihan white choc dgn whipping cream tapi xberketul2. nnt kena testing lg la kot, ubah2 lagi nisbah white choc dgn cream. thanks ya mummy gee :)

ain said...

resepi lg ringkas ni,bole x tambah perwarna? dan wktu bila nk letak perwarna?

shar said...

Kalau coklat putih 200 gm.. Susu segar brpe gm

Unknown said...

Mummy gee,mksdnya disini 200g coklat putih + 120g susu cair dan double boil kan .. Itu sahaja ye ?

Anonymous said...

Berapa hari boleh tahan